Online számla adatszolgáltatás: Mit kell tudni róla?

Az online világ hihetetlen sebességgel változik, és ez a változás nem kerüli el az adózás, számlázás területét sem. Magyarországon az online számla adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése óta a vállalkozásoknak új kihívásokkal kell szembenézniük. De mi is pontosan ez a kötelezettség, és mit jelent a gyakorlatban?

Mi az adatszolgáltatási kötelezettség?

A rendszer lényege, hogy a számlázási folyamatokat automatizálja, ezáltal lehetővé teszi azt, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) valós időben hozzáférjen a számlaadatokhoz.  A folyamatos nyomon követhetőségnek köszönhetően gyorsabban és hatékonyabban fel tud lépni az esetleges szabálytalanságok ellen, megakadályozza az adóelkerülést és gördülékenyebb lehet az adóellenőrzés.

Az adatszolgáltatás kötelező és valós idejű elvárás, így minden számlázó programnak rendelkeznie kell ezzel a funkcióval.

Kire vonatkozik az online adatszolgáltatás?

Az adatszolgáltatási kötelezettség minden olyan adóalanyra vonatkozik, aki gazdasági tevékenységet folytat Magyarországon:

  • vállalkozások,
  • egyéni vállalkozók,
  • más szervezetek.

Ahhoz, hogy a számla adatokat az adóalany online továbbítani tudja az adóhatóság felé, számlázó programot vagy számlázó rendszert kell használjon.

Milyen adatokat kell a NAV felé szolgáltatni?

A kötelezettség tartalmi előírását a NAV által közzétett dokumentációk és adatszolgáltatási sémák tartalmazzák, így az adatszolgáltatás vonatkozik az áfa-törvény szerinti kötelező számla adatokra is.

Melyek a kötelező számla adatok?

  • számla kelte: azaz a számla kibocsátásának pontos dátuma,
  • számla azonosítására szolgáló egyedi sorszám,
  • számlakiállító adatai (név, cím, adószám),
  • az ügyfél neve és címe,
  • a vevő adószáma, amennyiben nem magánszemély,
  • a termék vagy szolgáltatás megnevezése,
  • termék vagy szolgáltatás mennyisége,
  • nettó egységár,
  • nettó végösszeg,
  • bruttó végösszeg,
  • ÁFA értéke és százaléka.

Hogy tudom leellenőrizni, hogy megvalósult-e az adatszolgáltatási kötelezettség?

A sikeres adatszolgáltatást a NAV szervere automatikusan visszaigazolja, illetve, ha bármilyen hiányosságot vagy szabálytalanságot tapasztal, arra felhívja a figyelmet.

Manapság már minden számlázó program kötelezően össze van kötve a NAV rendszerével, így az adatszolgáltatás tulajdonképpen teljesen automatizált. Nekünk magunknak a számla kiállítását kell maradéktalanul és hibamentesen megoldani, a többit a rendszer elvégzi. Bár látszólag egy kötelezettséggel többnek érezzük, a számlázási folyamatokat is segíti, elkerülhetők vele az esetleges büntetések vagy mulasztások.

Weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztosítsuk a legjobb élményt a weboldalunkon