Adattörlőkód NAV adatszolgáltatásban bekövetkezett változások

Mindannyiunk számára ismerős a GDPR, vagyis az adatvédelem. Munkánk során erre fokozottan kell figyelnünk, az adatvédelemnek minden folyamatot át kell fognia és a munkatársaknak, kollégáknak ismerniük kell az ezzel kapcsolatos szabályozásokat. A tartós adathordozó eszközök esetében szükséges és velejáró szolgáltatás az adattörlő kód használata, mely szolgáltatás a tavalyi évben továbbfejlesztésre került, így a folyamat idéntől megváltozik.   

Személyes adataink védelme

Az adatkezelés egyszerűen meghatározva személyes adatokon vagy adatállományokon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége. Ez a folyamat sokrétű lehet:

  • gyűjtés, rögzítés,
  • rendszerezés, tagolás,
  • tárolás,
  • átalakítás vagy megváltoztatás,
  • lekérdezés, betekintés,
  • felhasználás vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján,
  • összehangolás vagy összekapcsolás,
  • korlátozás,
  • törlés, illetve megsemmisítés.

Mi az adattörlő szolgáltatás?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) – nem hatósági hatáskörében – ingyenes adattörlési szolgáltatást nyújt a fogyasztóknak. Az adattörlő alkalmazás a tartós adathordozó eszközöknél – például mobiltelefonok és laptopok – teszi lehetővé az eszközön tárolt adatok biztonságos és visszavonhatatlan törlését. Így később semmiképpen nem jutnak az eszköz következő felhasználóinak birtokába vagy más illetéktelen kézébe a korábban tárolt adatok és az adatok visszaállítása is lehetetlenné válik.

Új fejlesztések az adattörlő szolgáltatásban 2023-ban

Az NMHH a 726/2020. (XII. 31.) számú kormányrendelet szerint jár el ebben a témában, tehát a szabályozásoknak megfelelően teszi lehetővé az adatok végleges hozzáférhetetlenségét. Azaz eddig az adathordozó megvásárlásakor a fogyasztó részére átadták az adattörlő kódot tartalmazó címkét is, melynek segítségével az adattörlő alkalmazáson keresztül véglegesen törölhetők voltak a tárolt adatok. Ez az eljárás 2023. március 31. napjával végleg megszűnik.

Az új forma szerint 2022. december 15-től az adattörlő kódot elektronikus úton, formanyomtatvány kitöltésével szükséges megigényelni a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Az adattörlő kód, mely ingyenesen érhető el, a számlán vagy nyugtán történő rögzítéssel, illetve ettől eltérő, egyéb módon (így különösen papír alapon) adják át a fogyasztók részére. Fontos, hogy egy adattörlő kóddal, egyetlen tartós adathordozó eszköz adatainak egyszeri törlésére nyílik csak lehetőség.

Adattörlés a Cashmannél

A szabályozásokat figyelembe véve a NAV adattörlő szolgáltatásban mostantól a Cashman is a segítségükre lesz. A megigényelt és megkapott törlőkódhoz kapcsolódó ügyintézést a NAV irányában segítségünkkel gördülékenyen és biztonságosan bonyolíthatja le.

Tudnivalók az adattörlő kód felhasználásával kapcsolatban

    • A már 2021. december 1. és 2023. március 31. között kiadott címkéken lévő adattörlő kódok felhasználhatóságát nem befolyásolja az új szabályozás.
    • Az adattörlő alkalmazást a kapott adattörlő kóddal – az átvételtől számított két héten belül – kell aktiválni a kereskedő által a NAV részére teljesítendő, a rendelet 9. § (3) bekezdése szerinti adatszolgáltatást követően.

Adattörlésben érintett tartós fogyasztási eszközök

    • Android vagy IOS operációs rendszerű készülék
    • önálló egységként vagy más informatikai hardver eszköz (pl. személyi számítógép, notebook, szerver stb.) részeként üzemeltetett, a felhasználó által rendeltetésszerűen szervizelhető, eltávolítható, mágneses vagy statikus elektromos (FLASH) tárolási elvű tartós adattároló. Például merevlemez (hard disk drive, HDD), szilárdtest meghajtó (solid-state drive, SSD), pendrive (USB vagy egyéb csatolóval rendelkező flash memória),
Weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztosítsuk a legjobb élményt a weboldalunkon