EKÁER rendszer: áruforgalom átláthatóság közérthetően

Az EKÁER, vagyis az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer, egy hazánkban bevezetett intézkedés, amely az adócsalások megelőzésére és a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok előmozdítására szolgál. Maga a rendszer kulcsfontosságú szerepet játszik az áruk közúti szállítására vonatkozó átláthatóság növelésében.

Miért van szükség az EKÁER-re?

Az EKÁER kötelezettséget 2015. január 1-én vezették be az áfával való visszaélések elkerülése érdekében, csökkentve ezzel az adócsalás és az illegális kereskedelem elburjánzásának esélyét. Alkalmazása lehetővé teszi a hatóságok számára, hogy nyomon követhessék az áru mozgását, azaz a fuvarozás ellenőrizhetővé váljon az EU bármely tagállamából hazánkba vagy fordítva, illetve belföldön.

Hogyan működik az EKÁER?

Ahogy azt fentebb említettük, a rendszer célja, hogy Magyarországról az Európai Unióba vagy az Európai Unió más tagállamából Magyarországra érkező, illetve a belföldi áruszállításhoz kapcsolódó fuvarozási díjak és adókötelezettségek ellenőrizhetők legyenek.

Ehhez eleget kell tenni a bejelentési kötelezettségnek, azaz a közúti áruszállítás előtt az adóhatóság által működtetett EKÁER rendszerbe be kell jelenteni az áru adatait. Amíg ez nem történik meg, addig a rakodást sem lehet elkezdeni!

A bejelentést meg kell tenni:

  • Európai Unióba történő szállítás esetén még mielőtt elkezdődik a felrakodást,
  • az Európai Unióból történő behozatal esetén egyes adatok esetében legkésőbb a termék belföldi útszakaszon történő fuvarozásának megkezdéséig, más adatok esetében a kirakodási címre érkezést követő harmadik munkanapig, de még az EKÁER szám érvényességi idején belül.

A bejelentéshez szükséges adatok:

  • feladó,
  • címzett,
  • termék megnevezése,
  • mennyisége,
  • bruttó tömege,
  • áru értéke, stb.

Ezek után a rendszer azonosító számot generál, amely onnantól számítva 15 napig érvényes. A fuvarozónak ezzel mindösszesen annyi tennivalója van, hogy ellenőrzi a feladó vagy a címzett eleget tett-e kötelezettségének és hogy az EKÁER szám az esetleges hatósági ellenőrzés esetén elérhető-e. Az áru eredetét és tulajdonosát pedig számlával és fuvarlevéllel kell igazolnia.

Hogyan tud a CashMan segíteni az EKÁER kapcsán?

A rendszer használata elengedhetetlen minden olyan vállalat számára, amely közúton szállít árut Magyarországon belül. Segítségével a vállalkozások elkerülhetik a súlyos bírságokat, amelyek az adatszolgáltatási kötelezettségek be nem tartása esetén merülhetnek fel. Emellett a rendszer által biztosított adatok segítségével a vállalkozások optimalizálhatják logisztikai és ellátási láncukat, növelve ezzel hatékonyságukat és csökkentve költségeiket.

A CashMan szoftvereiben található EKÁER modul segítségével a bejelentési kötelezettség egyszerűvé és könnyen kezelhetővé válik, ráadásul összekapcsolható akár a számlázás, akár a készlet- vagy raktárkezelő rendszer alkalmazásával is. Így a folyamatok összekapcsolhatók és esetenként automatizálhatók is.

Az EKÁER rendszer adminisztratív terhet jelent a vállalkozások számára, ám alkalmazása jelentős mértékben hozzájárult az adócsalások visszaszorításához és a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok erősítéséhez Magyarországon. Az EKÁER használata nem csupán jogi kötelezettség, hanem stratégiai eszköz is a vállalkozások kezében.

Weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztosítsuk a legjobb élményt a weboldalunkon